lördag 4 december 2010

Bett

Jag vill veta vad du rider din häst på, och vad du tycker om det, och om andra bett.

1. Gummiklätt Pelham
2. Pelham delta (istället för dubbla tyglar.)
3. Stång bett/ Rakt bett
4. Fullcheek
5. Bridong egg bett (??)
6. Två delat
7. Tvådelat eggbett
8. Kimblewickbett utan kedja
9. Kandar bett
10. Pessoa tre-ringat
11. Tredelat
12. Hackamore

Såklart finns det flera bett och olika varianter på dessa bett.
Själv skulle jag kunna tänka mig rida på (Bus)

*Gummiklätt pelham, fast dom kan ju bli ganska låga och tunga med det. Så vi hoppar det ;)
*Rakt skulle jag också kunna ha. Helt vanligt bett.
* Full cheek skulle jag också kunna tänka mig ha, men hoppar det också ;)
* Kimblewick skulle jag också kunna ha. rekomenderar STARKT detta istället för pessoa.
* Tredelat är min absoluta favorit.
*Hackamore är skonsamt mot hästens mun. Skulle jag ta en barbacka tur ut och lurva skulle jag nog ta ett hack. Dock kan Bus få ryck ute men men ;)

Jag gillar tredelat eggbett mest av alla! Känns snällast och Bus fungerar bra på det. Skulle jag behöva ta upp honom skulle jag nog ta in KW. Men i nuläget behöver jag inte det så.

Jag tycker ärligt inte om tvådelat. Nej, det "viker" sig i munnen och upp i gommen när man tar i det. Men det är ju absolut bättre än pessoa! :)

Skriv gärna vad du rider på, vad du tycker är bäst och sämst. Och VARFÖR :D

Ska stänga av datan nu ja ;) Puss! /I
pssst, i morgon kommer jag lägga in en omhoppningsövning/smidighetövning :)

2 kommentarer:

Pernilla Östberg sa...

Jag rider med tredelat på Deika.
Jag hade tvådelat på henne förrut men hon a alltid tungan över bettet hela tiden.Tredelat tycker jag funkar bäst.

När jag red travare i lövsta så hade de Gummiklätt pelham men det tyckte jag inte alls det kändes som om hästarna inte lyssnade alls

Anonym sa...

säg inte att tvåelade är dåliga för att de viker upp i gommen på hästar, det beror helt på hur hästen ser ut i munnen och de kan tredelade också göra. på min häst funkar tvådelade bäst. så jag har två olika tvådelade, ett vanligt och ett smalare i sötmalm. och ett tredelat i sötmalm och ett tredelat med D ringar och kopparrulle på. men de tvådelade går han bäst på.